Skip to content

 

Környezeti nevelés

  • Kötödés az élővilághoz
  • Ismerkedés a természettel

Interaktív foglalkozások

  • Tapintható szertár
  • Állatbőrök, agancsok, termésgyűjtemények, nyomkártyák, bemutató kaptár
  • Játékos-mesés elemek
  • Nagyméretű képek és illusztrációk

A foglalkozások idő igénye: 45 perc (melynek során  a csoport koncentrációs képességéhez alkalmazkodva rugalmasan változtatom a meséléssel, dramatikus játékkal és az eszközök vizsgálatával töltött időt)

A foglalkozások hely igénye: egy 4m*5m-es terület  1 db festett (a téli foglalkozáshoz 2 db), tematikus lepedő kiterítéséhez és egy pad vagy asztal az eszközök elhelyezéséhez.

Szőnyeg vagy padok nézőtérként a gyerekeknek.

Több foglalkozás tartása esetén a tornaterem vagy egy üres csoportszoba a legideálisabb helyszín, így nem kell költöznöm napközben.

Két csoportszoba között a költözés is megoldható, de ez esetben legalább 15 perc szünet szükséges két foglalkozás között.

 

Érkezés: kb 30-45 perccel az első foglalkozás előtt érkezem, távozni kb. ugyanennyi időnyi pakolás után tudok.

A foglalkozások során, előre egyeztetve időben és ismeretanyagban alkalmazkodok a különböző csoportok életkorához és figyelmi képességeikhez.

 

 

Eső-játék
Csírázó makk
Tél
Méhész foglalkozás

Eszközök: Tapintható Szertár és Erdei Állatok Galéria (agancsok, állatbőrök, őz, gím, dám, vaddisznó)

Játékos – interaktív mesebeli túra egy erdészházhoz, mely a szarvasfélék és a vaddisznók életét dolgozza fel, 45 percben (a csoportszobában vagy a tornateremben)

  • Hogy nevezzük a hímeket és a nőstényeket szarvaséknál?
  • Miért nincsen szarva a szarvasnak?
  • Miért bőgnek a szarvasok?
  • Melyik szarvas pettyes felnőtt korában is?
  • Mi az a barcogás és ki csinálja?
  • Miért nem simogatjuk meg a fűben fekvő gidát? Na és a vadmalacot?
  • Egyáltalán mi az a gida?

Ezekre és sok más kérdésre fogjuk keresni a választ.

A foglalkozás során egy meseszerű erdei kirándulásra indulunk a csoportszobában Makk vadőr úrhoz és képzeletbeli erdészházához, és közben megismerkedünk hazánk leggyakoribb vadon élő állataival.

A gyerekek agancsok,  állatbőrök, nagy-nagy képek és játékosított elemek segítségével élményszerűen ismerkedhetnek meg a szarvasbőgéssel és az agancs növekedésével,  továbbá a gímszarvas, a dámszarvas és az őz közötti különbségekkel. A vaddisznó személyében megismerhetünk egy olyan állatot akit illik tisztelni és azt is kiderítjük milyen okok rejlenek a mögött, hogy nem simogatjuk meg a vadon élő emlősök kicsinyeit.

Célom, hogy a gyerekek fejében egy stabil kép alakuljon ki a bemutatott  állatok megjelenéséről, életmódjukról, valamint felkeltsem a lelkesedésüket a természet érdekességei iránt.

 

Eszközök: Tapintható Szertár (termések, szárított falevelek, avar matató, gubacsok, csemete preparátumok, tematikus lepedő)

Játékos – interaktív mesebeli túra egy erdészházhoz, termések és falevelek tematikában, 45 percben (a csoportszobában vagy a tornateremben)

  • Miképp néz ki a „makkfa”?
  • Milyen illata van a tölgy levelének?
  • Mi fán terem a bikk-makk?
  • Melyik fa nevel helikopter pilótákat?
  • Melyik gesztenye ehető?
  • Milyen ellenségei vannak a mókusoknak?
  • Kikkel versengenek a tölgymakkokért?
  • Mi fán teremnek a gubacsok?

Ezúttal a csoportszobai „kirándulás” nem Makk vadőr úr erdészházához tart, hanem a szomszédos erdőbe, a mókusok erdésziskolájába, ahol a tanoncok először megismerkednek a fákkal, majd takaros rendben élelmet gyűjtenek télire.

A foglalkozáson egy széles vászon és egy kupac (magas hőfokon sterilizált és pedagógialag átválogatott) avar segítségével megismerkedünk a tölgy, a bükk, a juhar, a kőris és két gesztenyefánk leveleivel.

A levelek után a termések következnek. Megvizsgáljuk őket, lesz amelyiknek kemény a burka, lesz szúrós és lesz szárnyas is. Játékosan vizsgálódva keressük a választ a miértekre, majd a mókusok szervezett gyűjtögetésbe kezdenek. Közben figyelünk a veszélyes nyestre és a héjára, valamint a makk tolvaj szajkóra és a mindent feltúró vaddisznóra is.

A túra végére biztos elő fognak kerülni az avarkupacból a furcsaságok, amikre Gergő bácsi és Makkvadőr úr eddig azt mondták hogy titkosak.

Ezek a gubacsok lesznek, melyek apró kis rovaroknak a növények által növesztett házai.

 

Eszközök: Tapintható Szertár és Erdei Állatok Galéria (agancsok, állatbőrök, őz, gím, dám, vaddisznó, nyest, borz, róka, nyomkártya készlet, tematikus lepedő,)

Játékos – interaktív mesebeli túra egy erdészházhoz, téli álom és állatnyomok tematikában, 45 percben (a csoportszobában vagy a tornateremben)

  • Melyik állat alszik téli álmot és melyik nem?
  • Miért alszanak egyáltalán téli álmot?
  • Mi történik ekkor a testükkel?
  • Aki ébren marad, hogyan éli túl?
  • Ki az aki mélyen alszik és ki az aki félig éber?
  • Ki jár talpon? 
  • Na és ujjon?
  • Na és lábujjhegyen?
  • Mi mindent mesél a frissen hullott és összejárkált hó?

 

Tél köszöntött Makk Vadőr úr erdejébe. A hó sokakat bujkálásra késztet, sokaknak pedig felfedi a nyomait.

De hogyan készül fel a természet a télre? Miután „térdig gázoltunk a hóban”, úton Makk Vadőr úr erdejébe,  az erdészház melegében a mókusok, sünök és medvék télhez való alkalmazkodásáról tanulhatnak a gyerekek játékos-mozgásos történetek segítségével.

A sok-sok tudás megszerzése után útra kelünk a havas magaslatok felé, hogy megnézzük milyen nyomokat találhatunk a hóban és miről ismerhetjük fel őket. A túra végén a gyerekek maguk is követni fognak egy-egy csapát, hogy kiderítsék, kik mentek az etetőhöz, kik laknak kotorékban, és ki az aki tényleg „elhúzta a csíkot”.

Eszközök: Tankaptár és Beporzók Galéria (méhészeti eszközök, bemutató kaptár, tematikus lepedő, cserepes virágok, méhecske hotel)

Játékos – interaktív mesebeli túra egy méhészetben, beporzók tematikában,  45 percben (a csoportszobában vagy a tornateremben)

  • Miért színesek és szagosak a virágok?
  • Miképp néz ki a virágpor?
  • Mi az a megporzás és hogyan történik?
  • Melyik méhecske lakik a föld alatt?
  • Melyik dongó kék színű?
  • Hányan laknak egy kaptárban?
  • Mi a viasz és hogyan készül a méz?
  • Hogyan ismerik meg egymást a méhek?
  • Mi minden történik egy kaptárban?

Beköszönt a tavasz, kihajtanak az első virágok, amikben lesz szerencsénk gyönyörködni, miközben Makk vadőr úr méhei felé tartunk és egy kis kutakodásra is időt szakítunk.

Ez a foglalkozás azért lesz nagyon izgalmas a gyerekeknek mert akárcsak ők, a méhek is izegnek-mozognak és ezt Makk vadőr úrral nagyon jól ki tudjuk használni, hogy játékosan meséljünk nekik a méhek életéről.

Először a magányos életmódú méhecskékkel kezdünk. Bemutatjuk mire való a méhecske hotel, mi történik benne és milyen méhecskék élnek ily módon.

Majd a méhész szerszámai következnek, amik segítségével bekukkantunk egy kaptárba.

Ezek után az egész csoport bevonásával, játékosan megismerkedünk a mézelő, nagy-nagy családban élő háziméh életével.

Kiderül, hogyan nőnek fel és milyen feladataik vannak a kaptárban. Egy dolgozó nemzedék teljes életét eljátsszuk a gyerekekkel, leszünk peték, lárvák, majd bábok, végigéljük egy dolgozó méhecske életét, gondozunk lárvákat, építünk lépet, készítünk mézet és gyűjtünk virágport.