Környezeti nevelés
- Kötödés az élővilághoz
- Ismerkedés a természettel
Interaktív foglalkozások
- Tapintható szertár
- Állatbőrök, agancsok, termésgyűjtemények, nyomkártyák, bemutató kaptár
- Játékos-mesés elemek
- Nagyméretű képek és illusztrációk
A foglalkozások idő igénye: 45 perc (melynek során a csoport koncentrációs képességéhez alkalmazkodva rugalmasan változtatom a meséléssel, dramatikus játékkal és az eszközök vizsgálatával töltött időt)
A foglalkozások hely igénye: egy 4m*5m-es terület 1 db festett (a téli foglalkozáshoz 2 db), tematikus lepedő kiterítéséhez és egy pad vagy asztal az eszközök elhelyezéséhez.
Szőnyeg vagy padok nézőtérként a gyerekeknek.
Több foglalkozás tartása esetén a tornaterem vagy egy üres csoportszoba a legideálisabb helyszín, így nem kell költöznöm napközben.
Két csoportszoba között a költözés is megoldható, de ez esetben legalább 15 perc szünet szükséges két foglalkozás között.
Érkezés: kb 30-45 perccel az első foglalkozás előtt érkezem, távozni kb. ugyanennyi időnyi pakolás után tudok.
A foglalkozások során, előre egyeztetve időben és ismeretanyagban alkalmazkodok a különböző csoportok életkorához és figyelmi képességeikhez.




Eszközök: Tapintható Szertár és Erdei Állatok Galéria (agancsok, állatbőrök, őz, gím, dám, vaddisznó)
Játékos – interaktív mesebeli túra egy erdészházhoz, mely a szarvasfélék és a vaddisznók életét dolgozza fel, 45 percben (a csoportszobában vagy a tornateremben)
- Hogy nevezzük a hímeket és a nőstényeket szarvaséknál?
- Miért nincsen szarva a szarvasnak?
- Miért bőgnek a szarvasok?
- Melyik szarvas pettyes felnőtt korában is?
- Mi az a barcogás és ki csinálja?
- Miért nem simogatjuk meg a fűben fekvő gidát? Na és a vadmalacot?
- Egyáltalán mi az a gida?
Ezekre és sok más kérdésre fogjuk keresni a választ.
A foglalkozás során egy meseszerű erdei kirándulásra indulunk a csoportszobában Makk vadőr úrhoz és képzeletbeli erdészházához, és közben megismerkedünk hazánk leggyakoribb vadon élő állataival.
A gyerekek agancsok, állatbőrök, nagy-nagy képek és játékosított elemek segítségével élményszerűen ismerkedhetnek meg a szarvasbőgéssel és az agancs növekedésével, továbbá a gímszarvas, a dámszarvas és az őz közötti különbségekkel. A vaddisznó személyében megismerhetünk egy olyan állatot akit illik tisztelni és azt is kiderítjük milyen okok rejlenek a mögött, hogy nem simogatjuk meg a vadon élő emlősök kicsinyeit.
Célom, hogy a gyerekek fejében egy stabil kép alakuljon ki a bemutatott állatok megjelenéséről, életmódjukról, valamint felkeltsem a lelkesedésüket a természet érdekességei iránt.
Eszközök: Tapintható Szertár (termések, szárított falevelek, avar matató, gubacsok, csemete preparátumok, tematikus lepedő)
Játékos – interaktív mesebeli túra egy erdészházhoz, termések és falevelek tematikában, 45 percben (a csoportszobában vagy a tornateremben)
- Miképp néz ki a „makkfa”?
- Milyen illata van a tölgy levelének?
- Mi fán terem a bikk-makk?
- Melyik fa nevel helikopter pilótákat?
- Melyik gesztenye ehető?
- Milyen ellenségei vannak a mókusoknak?
- Kikkel versengenek a tölgymakkokért?
- Mi fán teremnek a gubacsok?
Ezúttal a csoportszobai „kirándulás” nem Makk vadőr úr erdészházához tart, hanem a szomszédos erdőbe, a mókusok erdésziskolájába, ahol a tanoncok először megismerkednek a fákkal, majd takaros rendben élelmet gyűjtenek télire.
A foglalkozáson egy széles vászon és egy kupac (magas hőfokon sterilizált és pedagógialag átválogatott) avar segítségével megismerkedünk a tölgy, a bükk, a juhar, a kőris és két gesztenyefánk leveleivel.
A levelek után a termések következnek. Megvizsgáljuk őket, lesz amelyiknek kemény a burka, lesz szúrós és lesz szárnyas is. Játékosan vizsgálódva keressük a választ a miértekre, majd a mókusok szervezett gyűjtögetésbe kezdenek. Közben figyelünk a veszélyes nyestre és a héjára, valamint a makk tolvaj szajkóra és a mindent feltúró vaddisznóra is.
A túra végére biztos elő fognak kerülni az avarkupacból a furcsaságok, amikre Gergő bácsi és Makkvadőr úr eddig azt mondták hogy titkosak.
Ezek a gubacsok lesznek, melyek apró kis rovaroknak a növények által növesztett házai.
Eszközök: Tapintható Szertár és Erdei Állatok Galéria (agancsok, állatbőrök, őz, gím, dám, vaddisznó, nyest, borz, róka, nyomkártya készlet, tematikus lepedő,)
Játékos – interaktív mesebeli túra egy erdészházhoz, téli álom és állatnyomok tematikában, 45 percben (a csoportszobában vagy a tornateremben)
- Melyik állat alszik téli álmot és melyik nem?
- Miért alszanak egyáltalán téli álmot?
- Mi történik ekkor a testükkel?
- Aki ébren marad, hogyan éli túl?
- Ki az aki mélyen alszik és ki az aki félig éber?
- Ki jár talpon?
- Na és ujjon?
- Na és lábujjhegyen?
- Mi mindent mesél a frissen hullott és összejárkált hó?
Tél köszöntött Makk Vadőr úr erdejébe. A hó sokakat bujkálásra késztet, sokaknak pedig felfedi a nyomait.
De hogyan készül fel a természet a télre? Miután „térdig gázoltunk a hóban”, úton Makk Vadőr úr erdejébe, az erdészház melegében a mókusok, sünök és medvék télhez való alkalmazkodásáról tanulhatnak a gyerekek játékos-mozgásos történetek segítségével.
A sok-sok tudás megszerzése után útra kelünk a havas magaslatok felé, hogy megnézzük milyen nyomokat találhatunk a hóban és miről ismerhetjük fel őket. A túra végén a gyerekek maguk is követni fognak egy-egy csapát, hogy kiderítsék, kik mentek az etetőhöz, kik laknak kotorékban, és ki az aki tényleg „elhúzta a csíkot”.
Eszközök: Tankaptár és Beporzók Galéria (méhészeti eszközök, bemutató kaptár, tematikus lepedő, cserepes virágok, méhecske hotel)
Játékos – interaktív mesebeli túra egy méhészetben, beporzók tematikában, 45 percben (a csoportszobában vagy a tornateremben)
- Miért színesek és szagosak a virágok?
- Miképp néz ki a virágpor?
- Mi az a megporzás és hogyan történik?
- Melyik méhecske lakik a föld alatt?
- Melyik dongó kék színű?
- Hányan laknak egy kaptárban?
- Mi a viasz és hogyan készül a méz?
- Hogyan ismerik meg egymást a méhek?
- Mi minden történik egy kaptárban?
Beköszönt a tavasz, kihajtanak az első virágok, amikben lesz szerencsénk gyönyörködni, miközben Makk vadőr úr méhei felé tartunk és egy kis kutakodásra is időt szakítunk.
Ez a foglalkozás azért lesz nagyon izgalmas a gyerekeknek mert akárcsak ők, a méhek is izegnek-mozognak és ezt Makk vadőr úrral nagyon jól ki tudjuk használni, hogy játékosan meséljünk nekik a méhek életéről.
Először a magányos életmódú méhecskékkel kezdünk. Bemutatjuk mire való a méhecske hotel, mi történik benne és milyen méhecskék élnek ily módon.
Majd a méhész szerszámai következnek, amik segítségével bekukkantunk egy kaptárba.
Ezek után az egész csoport bevonásával, játékosan megismerkedünk a mézelő, nagy-nagy családban élő háziméh életével.
Kiderül, hogyan nőnek fel és milyen feladataik vannak a kaptárban. Egy dolgozó nemzedék teljes életét eljátsszuk a gyerekekkel, leszünk peték, lárvák, majd bábok, végigéljük egy dolgozó méhecske életét, gondozunk lárvákat, építünk lépet, készítünk mézet és gyűjtünk virágport.
Eszközök: Tapintható Szertár és Erdei Állatok Galéria (agancsok, állatbőrök, őz, gím, dám, vaddisznó)
Játékos – interaktív mesebeli túra egy erdészházhoz, mely a szarvasfélék és a vaddisznók életét dolgozza fel, 45 percben (a csoportszobában vagy a tornateremben)
- Hogy nevezzük a hímeket és a nőstényeket szarvaséknál?
- Miért nincsen szarva a szarvasnak?
- Miért bőgnek a szarvasok?
- Melyik szarvas pettyes felnőtt korában is?
- Mi az a barcogás és ki csinálja?
- Miért nem simogatjuk meg a fűben fekvő gidát? Na és a vadmalacot?
- Egyáltalán mi az a gida?
Ezekre és sok más kérdésre fogjuk keresni a választ.
A foglalkozás során egy meseszerű erdei kirándulásra indulunk a csoportszobában Makk vadőr úrhoz és képzeletbeli erdészházához, és közben megismerkedünk hazánk leggyakoribb vadon élő állataival.
A gyerekek agancsok, állatbőrök, nagy-nagy képek és játékosított elemek segítségével élményszerűen ismerkedhetnek meg a szarvasbőgéssel és az agancs növekedésével, továbbá a gímszarvas, a dámszarvas és az őz közötti különbségekkel. A vaddisznó személyében megismerhetünk egy olyan állatot akit illik tisztelni és azt is kiderítjük milyen okok rejlenek a mögött, hogy nem simogatjuk meg a vadon élő emlősök kicsinyeit.
Célom, hogy a gyerekek fejében egy stabil kép alakuljon ki a bemutatott állatok megjelenéséről, életmódjukról, valamint felkeltsem a lelkesedésüket a természet érdekességei iránt.
Eszközök: Tapintható Szertár (termések, szárított falevelek, avar matató, gubacsok, csemete preparátumok, tematikus lepedő)
Játékos – interaktív mesebeli túra egy erdészházhoz, termések és falevelek tematikában, 45 percben (a csoportszobában vagy a tornateremben)
- Miképp néz ki a „makkfa”?
- Milyen illata van a tölgy levelének?
- Mi fán terem a bikk-makk?
- Melyik fa nevel helikopter pilótákat?
- Melyik gesztenye ehető?
- Milyen ellenségei vannak a mókusoknak?
- Kikkel versengenek a tölgymakkokért?
- Mi fán teremnek a gubacsok?
Ezúttal a csoportszobai „kirándulás” nem Makk vadőr úr erdészházához tart, hanem a szomszédos erdőbe, a mókusok erdésziskolájába, ahol a tanoncok először megismerkednek a fákkal, majd takaros rendben élelmet gyűjtenek télire.
A foglalkozáson egy széles vászon és egy kupac (magas hőfokon sterilizált és pedagógialag átválogatott) avar segítségével megismerkedünk a tölgy, a bükk, a juhar, a kőris és két gesztenyefánk leveleivel.
A levelek után a termések következnek. Megvizsgáljuk őket, lesz amelyiknek kemény a burka, lesz szúrós és lesz szárnyas is. Játékosan vizsgálódva keressük a választ a miértekre, majd a mókusok szervezett gyűjtögetésbe kezdenek. Közben figyelünk a veszélyes nyestre és a héjára, valamint a makk tolvaj szajkóra és a mindent feltúró vaddisznóra is.
A túra végére biztos elő fognak kerülni az avarkupacból a furcsaságok, amikre Gergő bácsi és Makkvadőr úr eddig azt mondták hogy titkosak.
Ezek a gubacsok lesznek, melyek apró kis rovaroknak a növények által növesztett házai.
Eszközök: Tapintható Szertár és Erdei Állatok Galéria (agancsok, állatbőrök, őz, gím, dám, vaddisznó, nyest, borz, róka, nyomkártya készlet, tematikus lepedő,)
Játékos – interaktív mesebeli túra egy erdészházhoz, téli álom és állatnyomok tematikában, 45 percben (a csoportszobában vagy a tornateremben)
- Melyik állat alszik téli álmot és melyik nem?
- Miért alszanak egyáltalán téli álmot?
- Mi történik ekkor a testükkel?
- Aki ébren marad, hogyan éli túl?
- Ki az aki mélyen alszik és ki az aki félig éber?
- Ki jár talpon?
- Na és ujjon?
- Na és lábujjhegyen?
- Mi mindent mesél a frissen hullott és összejárkált hó?
Tél köszöntött Makk Vadőr úr erdejébe. A hó sokakat bujkálásra késztet, sokaknak pedig felfedi a nyomait.
De hogyan készül fel a természet a télre? Miután „térdig gázoltunk a hóban”, úton Makk Vadőr úr erdejébe, az erdészház melegében a mókusok, sünök és medvék télhez való alkalmazkodásáról tanulhatnak a gyerekek játékos-mozgásos történetek segítségével.
A sok-sok tudás megszerzése után útra kelünk a havas magaslatok felé, hogy megnézzük milyen nyomokat találhatunk a hóban és miről ismerhetjük fel őket. A túra végén a gyerekek maguk is követni fognak egy-egy csapát, hogy kiderítsék, kik mentek az etetőhöz, kik laknak kotorékban, és ki az aki tényleg „elhúzta a csíkot”.
Eszközök: Tankaptár és Beporzók Galéria (méhészeti eszközök, bemutató kaptár, tematikus lepedő, cserepes virágok, méhecske hotel)
Játékos – interaktív mesebeli túra egy méhészetben, beporzók tematikában, 45 percben (a csoportszobában vagy a tornateremben)
- Miért színesek és szagosak a virágok?
- Miképp néz ki a virágpor?
- Mi az a megporzás és hogyan történik?
- Melyik méhecske lakik a föld alatt?
- Melyik dongó kék színű?
- Hányan laknak egy kaptárban?
- Mi a viasz és hogyan készül a méz?
- Hogyan ismerik meg egymást a méhek?
- Mi minden történik egy kaptárban?
Beköszönt a tavasz, kihajtanak az első virágok, amikben lesz szerencsénk gyönyörködni, miközben Makk vadőr úr méhei felé tartunk és egy kis kutakodásra is időt szakítunk.
Ez a foglalkozás azért lesz nagyon izgalmas a gyerekeknek mert akárcsak ők, a méhek is izegnek-mozognak és ezt Makk vadőr úrral nagyon jól ki tudjuk használni, hogy játékosan meséljünk nekik a méhek életéről.
Először a magányos életmódú méhecskékkel kezdünk. Bemutatjuk mire való a méhecske hotel, mi történik benne és milyen méhecskék élnek ily módon.
Majd a méhész szerszámai következnek, amik segítségével bekukkantunk egy kaptárba.
Ezek után az egész csoport bevonásával, játékosan megismerkedünk a mézelő, nagy-nagy családban élő háziméh életével.
Kiderül, hogyan nőnek fel és milyen feladataik vannak a kaptárban. Egy dolgozó nemzedék teljes életét eljátsszuk a gyerekekkel, leszünk peték, lárvák, majd bábok, végigéljük egy dolgozó méhecske életét, gondozunk lárvákat, építünk lépet, készítünk mézet és gyűjtünk virágport.